A GM és a Ford részvényei is a csúcson

2025.12.01
Ha a tőzsde valóban a gazdaság és az egyes vállalatok jövőjére vonatkozó egyfajta szerencsejáték, akkor vegyük figyelembe, hogy a Ford és a GM részvényeivel is rendkívüli magas szinten kereskednek. A GM jelenleg is minden idők csúcsán van. A Ford pedig nagyon közel van az 52 hetes csúcsához. Utoljára ilyen példátlan emelkedést 2021 végén tapasztalhattunk. Egyébként jelenleg a Ford részvényei is minden idők legmagasabb szintjét kongatják.



Senki sem tudhatja pusztán csak a részvényárfolyamokból, hogy a Ford Motor Co. és a General Motors Co. teljesen elpazarolta-e azokat a tízmilliárd dollárokat, amelyeket eddig elektromos járművekbe fektettek. Sőt, az a pletyka is kering, hogy a Ford meg fogja szüntetni az elektromos autói zászlóshajójának, az F-150 Lightning-nek a gyártását is. A tőzsde ugyanis továbbra is elsősorban azokat a gyártókat részesíti előnyben, amelyek benzinüzemű autókat gyártanak és értékesítenek. Sőt, a világ egyes részein, különösen Kínán kívül, ez még évekig, ha nem évtizedekig valószínűleg így is marad.



A Ford és a GM részvényeivel továbbra is jól kereskedek, bár ez nem kellemző Kínában. Sokak szerint 100 elektromos járműgyártó cég van Kínában. Ez egy komoly piaci részesedési háborút váltott ki, amely még az elektromos járművek piacvezetőjét, a BYD-t is súlyosan megingatta. Warren Buffett nemrég el is adta az utolsó BYD részvényeit.

Sem a Ford, sem a GM nem piacvezető az Európai Unióban. Mindketten jóval a Volkswagen, a Renault vagy a Stellantis csoport mögött állnak. Évek óta nem teljesített sem a Ford, sem a GM jól Európában.



A GM és a Ford – a Toyota Motor Corp.-pal együtt – azonban vezeti a piaci részesedési listákat az Egyesült Államokban. A GM piaci részesedése 17%. A Toyotáé 16%, a Fordé pedig 13%. A Ford és a GM gyárhálózatokat épített ki, amelyek kiépítése több évtizedet vett igénybe. Mindegyiknek több száz autókereskedése van. Ezeknek a kereskedéseknek az értékét alá is becsülik. A Walmart áruházakhoz hasonlóan ezek is közvetlen összeköttetést biztosítanak a vásárlóközönséggel.

Sem a GM, sem a Ford nem kap azonban sok elismerést a sikereiért. Mindkét céget a belső égésű motoros autók piacának sarkába szorították, mivel nem sikerült nagy elektromos jármű piaci részesedést elérniük. Ráadásul kudarcaik több milliárd dolláros éves veszteséget okoztak, ami továbbra is súlyosan érinti a Fordot. Egy „sikeres” elektromos járműpiaci jövőkép esetén a részvényeik árfolyama a Rivian Automotive Inc. (NASDAQ: RIVN) vagy a Lucid Group Inc. árfolyamához hasonlítana.



Az idei év első háromnegyedében az elektromos járművek eladása az összes új autóeladás körülbelül 8%-át tette ki az Egyesült Államokban. A 7500 dolláros szövetségi adójóváírás lejártával (amely nem minden elektromos járműre vonatkozott) az iSeeCars előrejelzése szerint ez a szám 4%-ra csökken. Az elektromos járművek szegmense jobban megbénulhat, mint jelenleg.

Az Egyesült Államokban rengeteg benzinkút található. A benzinüzemű autók nagy hatótávolsággal rendelkezhetnek. Egy benzintank feltöltése 10 percet vesz igénybe. A belső égésű motorokat nem érinti a szélsőséges hideg sem. A szerencse eddig mindig a GM és a Ford oldalán állt. De vajon mit hoz a jövő?



Forrás: 247 Wall st.
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk